2013. április 17., szerda

Amikor megdobban a szívem :)

[sok kép, kevés szöveg]

Legutóbb ott fejeztem be, h péntek kora estig nem sikerült túl sok mindent csinálnom. Este feljöttek a magyar srácok, és néhány órán keresztül csak magyarul beszéltünk. Otthoni körülmények között ez nem nagy szó, de itt, amikor van úgy, h napokig magyart se látok, max egy köszönés erejéig, akkor bizony ez is élményszámba megy. :)

Szombaton azért megpróbáltam vmi tudatok városnézést is beiktatni a programomba, úgyhogy a reggeli túrós palacsinta után összekészülődtem, és elindultam ismét, h én most hejjde veszek majd vmi fülmelegítőt. Először is megcéloztam a nevezetes 3-as jelű trolibusz központi végállomásánál található bevásárló központot. a Kaubamaját és a Viru Keskust. Az eredményt inkább ne firtassuk, de a Viruban van vmi fotókiállítás, amit majd egyszer útba ejtek, mert tök érdekes és szép képek vannak.

A plázacicalétet megunva sétára indultam a szeles-borús időben. A óvárosi részen akartam igazából barangolni, de az utamba került a Rotermann Negyed, és most, hogy egyedül sétálgattam az épületek között egyszerűen szerelembe estem. Szerelembe estem ezzel a városrésszel. Ahogy a régi és új találkozását itt összehozták, egyszerűen zseniális. Le a kalappal az építészek, építősök és mindenki előtt, akinek benne volt a keze a dologban. Nem volt más lehetőségem, mint hogy itt fotózgassak és bámészkodjak. 

Íme az áttekintő kép

Némi áttekintő információ: Szóval a Rotermann negyed az óváros és a városközpont között/mellett helyezkedik el a kikötő szomszédságában. A nevét a Rotermann gyárkomplexumról kapta, amit az azonos nevű úriember alapított 1829-ben, és eredetileg építőanyagokat gyártottak, de az idő múlásával a cég növekedett, és egész kis ipari negyed alakult ki. Ennek az ipari negyednek adnak most új életet és új funkciót.

az eredeti épület 1904-re datálódik

a volt asztalosműhely
most többek között a Kalev édességgyár mintaüzletének is otthont ad

utcakép - am totál autómentes a negyed, de nem
kell parázni, van sok-sok mélygarázs

ahham, az egy olyan izé, ami alá beállhatnak a kocsik, h teletöltsék a puttonyukat
egyébként a földszinten egy Bershka üzlet. Ezen nem kell meglepődni, ez beza ilyen puccos negyed
puccos üzletekkel és éttermekkel.

modernische kandeláber, ragyás ház és vmi izé... bejárat



a "Fekete/Sötét" Ház" a "ragyáival"

és ki mondta, h a földön megszokott térburkolat nem kerülhet függőleges felületre?





Na jó, így a képeket nézegetve annyira nem jön át, pedig vmi marhára jó, ahogy összehozták a régi kőből épült gyárakat és ezeket az új vasbeton, acél és üveg szerkezeteket. Belegondolni is hátborzongató, h ezek az épületek már több, mint 100 évvel ezelőtt is ott álltak teljes méltóságukban. Most a 21. században pedig az új igényeknek megfelelve átépítik, és felújítják őket. Amúgy a negyed átépítése folyamatosan zajlik. 
Ha ott vehetnék lakást Tallinnban, ahol csak szeretnék, akkor valószínűleg ez lenne az a hely. Bár annak még nem jártam utána, h a 30-300 négyzetméteres alapterületű lakásokat milyen áron vesztegetik...

azért találni ilyen gazdagon faragott bejárati ajtóval rendelkező ivót is :)

és ha biliárdozni, bowlingozni találna kedvünk, avagy egy italra a
Scotland Yard-on/ban, akkor ezt az épületet kell keresni

ez pedig már a Rotermann negyedet elhagyva, az út túloldalán található Orosz Kultúrház

1922-23-ban épült Adventista Templom
Az első kőtemplom ebből az időszakból (az első köztársaság idejéből)

alaposan szétszedik a posta épületét. Remélem ebből is vmi szépet kreálnak majd :)

Ja, amúgy hazafele menet sikerült vennem egy új sapkát, csak azért, h másnap ne fagyjon le a fejem/fülem Észtország nyári fővárosában...
Vasárnap hajnali 4-kor, betűzöm H-A-J-N-A-L-I N-É-GY-K-O-R ébredtem föl!!! Próbáltam visszaaludni, de az istennek se sikerült, szóval fél 6-kor úgy döntöttem, h akkor most már fölkelek. Elolvastam szépen mindent, amit Pärnu látnivalóiról tudni kell, megreggeliztem, készítettem szendvicset, útravalót, és fél 8-kor letipegtem, h elinduljunk a buszhoz.
Már a 23-as busszal tett út is egy új élmény volt: Tallinn eddig nem látott negyedén zötyögtünk keresztül egészen a buszállomásig, ahonnan a távolsági buszok indulnak. Aztán kb 2 órányi utazás után (amit többnyire végigaludtunk), megérkeztünk a nyári fővárosba.

Pärnu az ország déli részén a tengerparton helyezkedik el, volt Hanza város, mára leginkább az észtek tudatában a homokos tengerpart és a kikapcsolódás szinonimája. Nekünk sajnos nem jutott még ebből a jó időből, amint az a következő képeken látható is
Amúgy elég furi a kisváros, nekem valahogy nem nagyon akart összeállni egybe.

első állomásunk egy bevásárlóközpont (ha egyszer szólít a természet), ahol
vasárnap délután 4-kor bezárnak az üzletek, és nincs egy padjuk se, ahova le lehetne ülni

emlékmű Észtország függetlenségének kikiáltásának
Az Endla Színház erkélyének 1:1-es mása

Az Endla Színház miniatűrben, és mögötte a helyén álló Pärnu Hotel


mert szép :)

Elizabeth's Church, felújításra várva


Tallinni Kapu - még a 17. században épült a svéd időszak alatt


széles, fákkal szegélyezett utca


nudista strand, hahh, de csak nőknek :(

a híres homokos(-havas) tengerpart


és a befagyott tenger


totál Siófok hangulatom lett, sok szórakozóhely, parkok és fák, vásárlóutca.... :)

ilyen randa ház művészeknek???

Pärnu Váci utcája

Vörös Torony - viszont a bor étterem zárva volt

és igen, pizza a Steffani nevezetű híres étteremben
Anyu ne olvasd tovább: a lehető legfinomabb, amit valaha ettem!

iszonyat, h itt mennyi fa van, és mindig belelógnak a képbe
amúgy Church of Jekaterina - árulkodó név, természetesen ortodox templom barokk stílusban

randa híd

és a befagyott fogyón pecázó népek - jelzem április közepén!!!

ezek képesek ezen a félig olvadt, félig fagyott szmötyin keresztül bemenni a jégre

városháza

Johann Voldemar Jannsen társaságában
Neki köszönhető:
 - az első hetente észt nyelven megjelenő újság (1857)
- az első Nemzeti Dal Fesztivál (1869)
- az észt himnusz szövege

És most következzen egy sablonos lezárás: fárasztó, de élményekkel teli nap után este fél 10 körül értünk haza. 
És most jöjjön egy nem sablonos rész: majd nekiálltam még átolvasni a business english szavakat, ha már hétfőn felelnem kellett belőle, de ezt már inkább máskor mesélem el :)







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése