2013. március 11., hétfő

Hajók és virágok

[ismét sok kép és kevés szöveg]

Ez a hétvége igen csak kulturálisra sikeredett. Szombaton a Seaplane Harbour Museumot, míg vasárnap a Tallinni Botanikuskertet sikerült meglátogatni.

Kezdjük a Seaplane Harbour Museummal (~Hidroplán Kikötő Múzeum). A neve is elég árulkodó, a kikötőben található, a fő téma pedig a hajók, tengeralattjárók, bóják, ill. a hadászat: tankok és gépfegyverek.
Korábban azt a jó tanácsot kaptam, h ha ebbe a múzeumba készülünk, akkor érdemes egész napos programra tervezni. Ez valóban megállja a helyét; mi ~4,5 órát töltöttünk, de vígan lehetett volna többet is, csak már baromi éhesek voltunk, és hiába lehet a múzeum étterem részére térítés nélkül bemenni, az ottani árak bőven visszahozzák a kiállítócsarnokon való végigtekintés árát.

Már az épület maga is megér egy misét. A múzeumnak átalakított hangárok 1916-ban épült vasbeton héjszerkezetek, 50x100 méter, 3 db kupola. 2010-2012-ben újították fel, beton visszabontása, acélbetétek korrózióvédő réteggel való bevonása, lőtt beton, és hasonló szépségek...

Előre is elnézést, de a fényviszonyok miatt nem tudtam csodás képeket készíteni, de azért a lényeg talán átjön.

áttekintő kép (balra tengeralattjáró, jobbra bóják tömkelege)

No ezt ám ne úgy tessék elképzelni, mint egy "hagyományos" múzeumot. Ez egy interaktív hely: próbáld ki, ülj föl rá, hajtogasd, tekerd, gondolkodj, rakd össze, v ülj be a "moziba" és nézz kisfilmeket! Az érintőképernyős paneleken tetszés szerint kiválaszthatta az ember, h miről szeretne olvasni, kisfilmet nézni, esetleg kvízt kitölteni, kirakóst v egyéb gondolkodtató játékot játszani az adott "állomáshoz" kapcsolódóan. Ha vmi különösen megtetszett, akkor a belépéskor kapott mágneskártya "lecsippantásával" egyszerűen elmenthettük arra az adott oldalon szereplő szöveget, amit aztán e-mailben elküldenek. Marha jó!

hogyan támogassuk alá a hidakat elegánsan :)

ezek a jégen vitorláznak őrült sebességgel!

a gyerekeknek is meg kell tanulni vitorlázni

egyetlen fatörzsből kifaragott csónakból halászni/vadászni

híd a híd fölött (nem elírás)

ijesztő/nyomasztó dekoráció a hadirészlegen

egyenruhában

tengeralattjáróban

a tengeralattjáró legénysége nem lehetett vmi nagynövésű ekkora ágyakon

Jules Verne szekció :)

jégtörő

Ezután jöhetett egy jól megérdemelt palacsintázás a Kompressorban. Ezúttal viszont csalódás volt. Tömeg volt, sokat kellett várni, aztán vhogy azt sem sikerült összehangolni, h 5-en egyszerre kapjuk meg palacsintánkat. Először kettőt, majd még kettőt hoztak ki, és mire én is megkaptam, addigra a többiek már majdnem végeztek is a sajátjukkal. Ráadásul sztem túl vastag volt a tészta és kevés a töltelék, szóval csokiszirupos-fagyis palacsintát nem javaslok ott senkinek, a múltkori füstölt csirkés, nem tom milyen sajtos viszont tényleg jó volt.

ilyen napsütésben a még a csodás gyárkémény is szép a koli közelében :)

Vasárnap némi vacilálás után Márkkal felkerestük a Tallinni Botanikuskertet. Röpke egy órányi közösségi közlekedés után meg is érkeztünk. A kültéri virágágyásokat és tavakat nem meglepő módon vastag hó borítja, de a fák és a csodás napsütés így is lenyűgözővé tették.

merje bárki is azt mondani, h nem szép :)

virágágyás, kispatak, a háttérben pedig a
TV torony, egy következő kiruccanás célpontja

Némi sétálgatás után megállapítottuk, hogy a mínusz 7 fok a napon egyáltalán nem tűnt annyinak, de amint elkezdett kicsit is fújni a szél, rögtön éreztük a metsző hideget az arcunkon. Aztán mikor már kezdtek fázni a (láb)ujjaink, úgy döntöttünk, h itt az ideje a szaunázásnak, és bementünk az üvegházba. Pálmaház, trópusi és szubtrópusi növények gyönyörű kavalkádja, meleg és páradús levegő (na persze nem mindenhol, csak az adott éghajlat élőlényeinek megfelelően). Az ausztráliai részlegen hosszasan elidőztem, csak az akklimatizáció  kedvéért :D És ahogy azt a bevezetőben is említettem, most különleges esemény volt: orchidea kiállítás. Íme néhány kép:

az üvegház

hát elég randa

és ez is randa, de a növények kárpótoltak :)

Gabcsihús, erről a növényről te jutottál eszembe, mauriitsiuse pudelpalm :D

kint és bent, hideg és meleg, fehér és zöld :)

cseppnyi szépség

a mesékben az ilyenek szokták bekapni a legyet, a főgonoszt v rosszabb esetben a főhőst

öhm, vmi furi :S :D

teknőc

ilyen vidéken se szívesen lennék az udvaron játszadozó kisgyerek

na ez már levél! :O

ovis a fagyijával :)

hazafele leszálltunk a buszról, h sétáljunk kicsit a parton