2013. február 12., kedd

Dél-észtországi kirándulás

Szombat, hajnali 7 óra, bittyog az ébresztő. Hajnali 7 óra??? Igen, röpke 4 órányi alvás után kelés, reggeli, készülődés, blabla, 8-kor már a buszra szálltam föl egy 42 fős társaság tagjaként. Indulás egy dél-észtországi kirándulásra!
Eléggé álmos volt a csapat, meg már biztos öregszünk, de a buszon töltött idő nagy részét szinte mindenki átaludta.

1. állomásunk: egy benzinkút, ahol gyorsan csapatokra osztottak minket, játszottunk és énekeltünk kicsit, megörökítettük Észtország Holywoodját (ne para, nem írtam el, aki megtalálja a másik L-t valahol a környéken, az jutalomban részesül :D)

2. állomásunk: Taevaskoja, természetvédelmi terület, folyó, homokkő, rengeteg hó, hatalmas fenyők, rétegelt-ragasztott fa tartókból készült hidak, gát --> mesterséges tó befagyva... Ezek a kulcsszavak, az érzés leírhatatlan, gyönyörű. Remélem lesz szerencsém tavasszal/nyáron visszalátogatni. :)

mellékesen az ott víz a "barlang" alján, de annyira tiszta, h nem is látszik, és persze iható

ebéd utáni játék :)
Az ebéd persze hagyományos észt menü: bő szaftban disznó hús, köretnek pedig krumpli

3. állomásunk: Möniste Museum (eredetileg nem sima ö, hanem vmi cuki hullámvona van az o betűn, és ez az a magánhangzó, amiről már írtam, h egyszerűen kiejthetetlen :D) Szóval itt volt szerencsénk megnézni, h hogyan is éltek anno az észtek, pontosabban egy tehetősebb család. Azért a "hálószoba" sokkolóan kicsi. Kb. 3x2,5 méter alapterületű lehet, 2 egyszemélyes ággyal meg egy nagy ládával. A házban viszont akár 3-4 generáció is együtt élt... bizony-bizony... elég szűkös a helyzet, de akkoriban a szeretet és vallás segített áthidalni a szűkös körülmények okozta konfliktusokat. Egyébként egy nagyon aranyos véleményt is hallhattunk a minket körbevezető észt nénitől: úgy tartották/tartják, hogy minél kisebb az ágy, és minél kevesebb hely van az egymás mellett alvó házaspár között, annál jobb, mert a nagy ágyban sok hely van a két fél között, ahová sok viszály beférhet :)

észt népviselet

Amúgy maga a "lakóház" viszonylag nagynak mondható. A további épületek (terménytárolók, ruhák tárolására és szövésre használt épület, istállók, szerszámos fészerek) körbeveszik az udvart, ezáltal egy belső védett teret alakítanak ki. Afféle kis erődítményről van szó. Persze minden épület fából készült, főleg rönkökből, zsindely fedéssel.

smoke sauna, igen fontos hely az emberek életében: anno itt születtek, gyógyultak, pihentek, füstölték a húsokat, ill. haltak meg

uzsonna: tea (borzalmas volt) és korpás édes natúr joghurthoz hasonló vmi

4. állomás: éjszakai szálláshelyünk, Metsavenna Talu (Forest Brothers Farm
Huhh, hát itt elég sokat kellene mesélnem a történelmi háttérről, h kik is voltak azok a Forest Brothers, de röviden annyi a lényeg, h a szovjet megszállás idején sokan az erdőkben kerestek menedéket, és ott éltek hosszú-hosszú évekig. Erről mesélt nekünk a szállás tulaja, valamint egy ott élő 80 év körüli néni, akik átélték mindazt, amit mi csak a törikönyvekben olvashatunk. Bár a legtöbb korombeli észt fiatalnak vmelyik nagyszüleje/rokona megjárta Szibériát...
Volt szerencsénk egy bunkerbe is lemenni az erdő szélén, amit igazából csak a turisták kedvéért alakítottak ki. Itt aztán nem volt menekvés meg kellett inni az első "felest" vmi pálinka szerű förmedvényből, ami nélkül anno nehezen tudták volna elképzelni az életet az erdőben. A "feles" szó azért szerepel idézőjelben, mert ezek itt nem ám 4 max. 5 cl-ben mérik a felest, hanem olyanban, ami másoknál vizespohár! Na ebből még éhgyomorra 1-2 meg vacsi közben még 1-2, és az éjszaka további részét inkább nem is mesélem... Na nem azért, mert nem emlékszem, hanem azért, mert ágyamban feküdtem kábultan :$ Soha többé ilyet és ennyit! Most legalább 3 napig tisztítókúrán vagyok!

Na de ne szaladjunk elébe az eseményeknek, mert volt ám még vacsi előtt nagy szánkózás. Mivel Észtország alapjában véve elég sík, ezért a síelési lehetőségek igen korlátozottak, viszont egy-egy "buckán" kialakított szánkópályákon nagyokat lehet ám szórakozni. A "szánkó" valójában egy felfújható úszógumi szerű vmi, aminek van alja, és ebbe beleülve, sokan-sokan összekapaszkodva csúszkáltunk. Iszonyat jó volt! :D

a szánkópálya (sajna a video feltöltése meghaladja a képességeimet)

Aztán gyors átöltözés, mert mindenki csupa vizes volt a nagy szánkózás végére, majd vacsi. A tulajjal észt dalokat tanultunk, és lelkesen énekeltük őket, miközben halvány lila fogalmunk se volt arról, h mit is óbégatunk, de a hangulat frenetikus volt!
Ezután jöhetett a szaunázás. 3 különböző szauna, sok-sok részeg fiatal...
Reggel mindenki lelkesen kereste valamely elvesztett ruhadarabját, cipőjét, fényképezőgépét, stb.

A szállást elhagyva kollektív nagy haldoklás közepette megérkeztünk Viljandi (http://en.wikipedia.org/wiki/Viljandi) városába. Anno ez is hanza város volt, most körülbelül 20 ezer lakosa van, ami a zenei fesztivál idején megduplázódik. Ebéd előtt körbejártuk a kastély-negyedet v vmi ilyesmit. Ma már csak romos állapotban látható a 13. században németek által épített kastély. Íme néhány kép:

az egyik nézőtér a romok között

cuki mini függőhíd a 19-20. század fordulójáról

Ebéd után még egy program várt ránk: meglátogattunk egy falut, aminek ha agyon ütnek se tudom most megmondani a nevét. *hahh mégis: Olustvere* Szóval volt ám ott sok-sok szép kőépület, afféle múzeumként is funkcionált a hely. Éééés kiélhettük kreativitásunkat: mindenki kapott egy-egy agyaggombócot, amiből tetszés szerint lehetett szerencsegombot v akármi mást készíteni. Elvileg 3 héten belül elpostázzák nekünk kiégetve. Szép kis emlék erről a felejthetetlen hétvégéről.

összerepedezett és toldott-foldott kovácsműhely

az üveg és kerámikészítés épülete

lelkesen barkácsoló ovisok :)

a félkész remekmű :D

Ez egyszerűen nagyszerű volt!